Menu górne

Grillowany Soczysty Stek z Masłem Czosnkowym

  Inspiracja przywieziona z Chorwacji, czyli boski, soczysty i delikatny stek prosto z grilla podany z zimnym, wolno rozpływającym się pod wpływem temperatury - masłem czosnkowym. Niby nic takiego, a niesamowicie podkręca smak mięsa i wpływa na odczuwanie jego wyjątkowej struktury przy każdym kęsie. Niby banał, a wcześniej o tym nie pomyślałam. Takie mega steki podałam z ziemniaczanymi talarami, grillowanymi warzywami, serem halloumi i świeżymi figami.

 

 

Składniki na 4 porcje:

  • 4 grube plastry karczku (około 2,5 cm grubości każdy)
  • 1 przyprawa do karkówki
  • 1/2 łyżeczki miodu
  •  4 łyżki oleju
  • 1/2 łyżeczki papryki słodkiej
  • 1/2 łyżeczki musztardy w proszku

Dodatkowo:

  • bakłażan
  • cukinia
  • odrobina oliwy
  • jarzynka zamiast soli do smaku
  • ser halloumi
  • świeże figi
  • pomidorki koktajlowe

Wszystkie przyprawy umieścić w miseczce z olejem. Wymieszać. Mięso opłukać pod zimną wodą, osuszyć. Kolejno każdy plaster umieścić na desce i ponakłuwać szpikulcem/widelcem z każdej strony. Delikatnie rozbić tłuczkiem z obu stron (nadal powinny być to grubsze kawałki - około 1,5, do max. 2 cm). Natrzeć mieszanką przypraw i odstawić do lodówki na 1 dzień. 

Kolejnego dnia ułożyć plastry karczku na bardzo mocno rozgrzanym ruszcie. Mam grilla, w którym mogę sama ustalać wysokość żaru - w tym momencie jest na połowie wysokości. Obsmażyć mięso z obu stron - powinno to zająć 4 minuty. Następnie opuszczam żar na sam dół grilla, mięso kładę jak najwyżej i zamykam pokrywę grilla zostawiając tylko nieduży otwór. Grillować przez około 5-10 minut z każdej strony. Mięso powinno być mocno opieczone z zewnątrz, ale miękkie w środku (można to wyczuć wbijając łatwo widelec). Jeśli zaczyna twardnieć - natychmiast zdjąć z rusztu. W tym samym czasie zgrillowałam również pokrojoną w grubsze plastry cukinię i bakłażana. Bakłażana uprzednio namoczyłam w zimnej wodzie (około 1 godziny), aby pozbyć się gorzkiego posmaku. Warzywa posmarowałam oliwą i lekko posypałam jarzynką (można użyć czystej soli). Ser halloumi po rozpakowaniu przecięłam w poprzek i usmażyłam na grillu elektrycznym - mocno rozgrzany, po max. 1 minucie z każdej strony (na tradycyjnym grillu bywa kapryśny, zaczyna się rozpływać, a mi chodziło o tylko spieczenie wierzchu i lekką miękkość środka ;)

Gorące steki podałam z zimnym masłem czosnkowym na wierzchu, warzywami, serem halloumi i świeżymi figami, dodatkowo nie zabrakło i talarków ziemniaczanych  Idealny dodatek do opiekane ziemniaki/talarki/frytki.Do ozdoby (i nie tylko :p) pomidorki koktajlowe.

Składniki na masło czosnkowe z pietruszką:

  • 80 g masła - dobrej jakości, w kostce
  • duża szczypta soli
  • kilka listków świeżej pietruszki
  • 2 duże ząbki dobrego czosnku ;)
 Miękkie masło ubić w miseczce na puch (tak, masło bez dodatków także ubije się na śnieżnobiałą masę ;)  Dodać przeciśnięty przez praskę czosnek, posiekaną pietruszkę i sól. Wymieszać łyżeczką. Na foli spożywczej uformować z masła wałek, zwinąć w rulon i wstawić do zamrażarki na 30 min. Stwardnieje i będzie idealne do krojenia w grubsze plastry.


Podobne przepisy:
 

3 komentarze:

Bardzo dziękuję za komentarz :)