Menu górne

Ciasto Mojej Mamy


Moje ulubione ciasto z dzieciństwa, które bardzo często robiła moja mama.
 Jest puszyste, wilgotne od truskawek i budyniu... przepyszne. Zapach podczas pieczenia jest nie do opisania. Wystudzone ciasto mama polewała tężejącą galaretką.   
Dziś uświadomiłam sobie, że w tym roku go jeszcze nie upiekłam, a że ostatnie sztuki truskawek są jeszcze do zdobycia - wiedziałam, że nie ma na co czekać. 
Zmodyfikowany przez mamę przepis pochodzi z "Biblioteczki Poradnika Domowego z 1994r.", znaleźć go można pod nazwą Piaskowiec z Owocami.
Typowo letnie, typowo domowe. Polecam!


Składniki:
  • 2 i 1/2 szklanki mąki
  • 1 szklanka cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 200 g masła
  • 4 jajka
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego (bez cukru)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 12 truskawek (lub / i inne owoce np. porzeczki, maliny, śliwki, jabłka, rabarbar)
  • 1 galaretka truskawkowa
Truskawki odszypułkować, umyć i osuszyć. Miękkie masło utrzeć na puszystą białą masę z cukrami. Dodawać stopniowo po jednym jajku, za każdym razem dobrze zmiksować. Następnie dodać przesiany budyń i proszek do pieczenia - połączyć. Dodać przesianą mąkę, zmiksować tylko do połączenia się składników. Ciasto powinno być gęste, puszyste. Tortownicę lub prostokątną foremkę wyłożyć papierem do pieczenia - tylko dno - boki lekko posmarować olejem i oprószyć bułką tartą. Przełożyć większą część ciasta do formy, poukładać przekrojone na pół truskawki, wyłożyć równomiernie resztę ciasta okrywając nim owoce. Dodatkowo posypałam wierzch porzeczkami i ułożyłam kilka połówek truskawek - bardzo, bardzo lekko oprószyłam owoce na cieście mąką. Wstawić do nagrzanego piekarnika do 180*, piec 65 minut, do tzw. suchego patyczka. Wyjąć wystudzić. 

Galaretkę rozpuścić w 1 i 1/2 szklanki wody. Tężejącą galaretką polać zimne ciasto.

11 komentarzy:

  1. Wspaniałe ciasto! Uwielbiam takie proste wypieki z owocami lata :)
    Zapraszam do siebie, u mnie ciasto z porzeczkami i agrestem ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo smaczne ciasto. Zrobiłam z brzoskwinia z puszki i galaretka pomarańczową, ale najpierw posmarowałam cienko wierzch konfitury mandarynkowy według Pani przepisu i wyszlo ekstra :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy mogę użyć mrożonych porzeczek ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubie takie ciasta

    OdpowiedzUsuń
  6. Można użyć mrożone truskawki ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, sama niedawno piekłam z mrożonymi. Można je obtoczyć w proszku budyniowym - wyjdzie idealnie.

      Usuń
  7. Ciasto jest cudowne. Miękkie, puszyste, budyniowe - poezja. Zużywałam systematycznie do niego mrożone truskawki przez cały okres zimowy. Teraz czekam na świeże, polskie owoce i znów będę piec. Dziękuję za przepis i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepis super, juz nie raz czy dwa piekłam

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)