Menu górne

Agrestowa Kostka





Słyszałam, że to "Ciasto Bajka", więc jak ja, miłośniczka bajek i kreskówek mogłam go nie upiec? :) Zmodyfikowałam przepis - ale zapewniam, że "bajką" pozostaje :) 
Szczerze, to nie przypuszczałam, że ciasto z agrestem może być równie boskie jak to z truskawkami
 (a może i lepsze?). 
Kiedy w moim ogródku agrest był wręcz gorący od słońca i prosił się o zerwanie
 - sami rozumiecie, musiałam ulec. 
Od razu zrobiłam to ciasto, a część owoców zamroziłam na kolejne.
 Delikatne ciasto wyrasta bardzo wysokie, mięciutkie z kruchą skórką na wiechu - postanowiłam ją ściąć i wykorzystać później do posypania bitej śmietany.
 Jeśli chodzi o nadzienie agrestowe - słodkie, leciutko kwaskowe- rewelacyjne! 
Ciasto musi być bardzo dobrze schłodzone. Z racji gości - moje schładzałam tylko 3 godziny - w tym 2 w zamrażarce.. i masa agrestowa nie była tak idealnie ścięta jak po min. 8 godzinach w lodówce, dlatego najlepiej przygotować je dzień wcześniej i pozostawić na noc w lodówce.
 Smakuje faktycznie bajecznie, a szczególnie w te wiosenne i letnie dni. Bardzo, bardzo polecam!




Składniki na Ciasto:
  • 200 g mąki pszennej
  • 4 białka
  • 4 żółtka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 90 ml oleju
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Białka ubić na sztywno. Następnie dodawać stopniowo cukier. Ubijać, aż kryształki przestaną być wyczuwalne, a masa stanie się lśniąca i bardzo gęsta. Kolejnym krokiem jest dodawanie żółtek - jedno po drugim, a następnie powolne dodanie oleju. Ubijać tylko do połączenia się składników. Odstawić mikser. Dodać przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia i sok z cytryny. Wymieszać szpatułką lub mikserem na najniższych obrotach (tylko do połączenia, masa nie może opaść!).
Dno prostokątnej formy z odpinanymi brzegami wyłożyć papierem do pieczenia, a boki posmarować lekko olejem. Wyłożyć delikatnie ciasto i wyrównać. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170* i piec około 30 min. Do wyrośnięcia i zezłocenia. Wyjąć i wystudzić. Można podzielić ciasto na dwa płaty - grubszy spód i cieńszy wierzch lub ściąć sam wierzch ciasta - odłożyć do miseczki, posłuży do posypania bitej śmietany, a następnie podzielić ciasto na dwie części - tak samo - grubszy spód, cieńszy drugi płat.
Spód pozostawić w formie z dopiętymi brzegami.
Składniki na Nadzienie Agrestowe i Bitą Śmietanę:
  • 2 budynie waniliowe w proszku bez cukru
  • 1 szklanka cukru
  • 1 kg dojrzałego zielonego agrestu odszypułkowanego
  •  3 łyżeczki żelatyny 
  • 1 szklanka wody
  • 400 ml śmietanki 30%
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżeczki żelatyny deserowej
Agrest umieścić w garnku (można go lekko rozgnieść, ale nie na papkę) zalać 1/2 szklanki wody i zasypać cukrem. Mieszając doprowadzić do zagotowania. Budynie rozprowadzić w 1/2 szklanki wody. Żelatynę zalać wodą tylko do przykrycia - odstawić na 5 min. 
Do gotującego się agrestu dodać budynie i energicznie wymieszać. Zagotować. Zestawić z ognia i dodać rozpuszczoną w mikrofali żelatynę (rozpuszczamy 4-5 s., aby się nie zagotowała). Dobrze wymieszać masę. Natychmiast 2/3 przelać na spód ciasta w formie. Wyrównać. Przykryć drugim płatem ciasta. Lekko docisnąć i wyłożyć pozostałe nadzienie agrestowe - wyrównać. Pozostawić do wystudzenia w temperaturze pokojowej, a następnie schłodzić przez min. 2-3 godziny.
Po tym czasie, śmietankę ubić na sztywno, pod koniec dodać cukier. Kiedy cukier się rozpuści dodać żelatynę deserową - połączyć. Bitą śmietanę wyłożyć na ciasto - można wyrównać lub pozostawić w postaci uroczych kleksów. Posypać odłożonym i pokruszonym wcześniej ciastem. Schłodzić przez min. 5 godzin, a najlepiej pozostawić w zimnie na całą noc (jest to konieczne, masa agrestowo-budyniowa musi się dobrze ściąć).


9 komentarzy:

  1. Czy olej można zastąpić masłem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie radzę, to nie jest ciasto ucierane. Może wyjść zakalec.

      Usuń
  2. Rewelacyjnie wygląda i jeszcze lepiej smakuje! Delikatna słodycz połączona z lekką kwasowością- Przepyszne :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Prezentuje się świetnie i jest bardzo dobre. Kroi się bez zarzutu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Można użyć mrożony agrest?

    OdpowiedzUsuń
  5. Robiłam już latem i bardzo polecam. Szkoda że nie mam zapasów agrestu bo na pewno bym znów popelnila to ciasto

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię to ciasto

    OdpowiedzUsuń
  7. Lekkie, pyszne. Zrobiłam z agrestem i rabarbarem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto smakuje wspaniale. Słodkie, lekko kwaskowe nadzienie na takie uapły jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)