Menu górne

Maślany Chlebek z Czosnkiem, Cebulką i Ziołami


Pamiętacie Piknikowe Drożdżowe (tutaj przepis)? To jego wytrawna wersja :) 
Obłędnie smaczny, aromatyczny, wilgotny i prosty do wykonania maślany chlebek do odrywania 
- nie tylko brzmi, ale i smakuje poetycko. 
Mojej mamie najbardziej smakuje sam, jeszcze lekko ciepły, tata położył kromkę na grilla, 
a dla mnie najlepszy jest na drugi dzień z jajkiem na twardo, majonezem i szczypiorkiem. 
Na pewno i Wy znajdziecie swój smak :) Chlebka nie kroimy nożem, wystarczy urwać sobie kromkę :)
Bardzo, bardzo, bardzo polecam! i już obmyślam nowe pomysły na jego nadziewanie :)


Składniki na 1 Chlebek:
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 20 g drożdży świeżych
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 2 łyżeczki cukru
  • 2 duże jajka
  • 3/4 szklanki mleka
  • 60 g masła (prawdziwego)

Dodatkowo:
  • 2 cebule
  • 7-8 ząbków czosnku (optymalnie - 4 ząbki, ale ja kocham czosnek :)
  • 1 łyżka posiekanej natki pietruszki
  • 1 łyżka posiekanego szczypiorku (dodałam czosnkowy)
  • szczypta soli
  • szczypta cukru
  • duża łyżka masła + masło do posmarowania wiechu chlebka
  • woda
Drożdże pokruszyć do miski. Dodać cukier i 1 łyżkę mąki oraz większość ciepłego mleka. Wymieszać, przykryć talerzykiem i odstawić na 10-15 min. 
W międzyczasie rozpuścić masło i odstawić do przestudzenia. Do dużej miski przesiać mąkę i wymieszać ją z solą. Dodać rozbełtane jajka i podrośnięte drożdże oraz resztę mleka. Połączyć składniki za pomocą miksera z odpowiednimi końcówkami (do drożdżowego). Następnie dodawać przestudzone, płynne masło - powoli, w trzech turach. Całość miksować około 10 min., aż ciasto będzie miękkie, jednolite i elastyczne. Następnie ręką zagniatać masę kilka minut. Powinna łatwo odchodzić od rąk i być bardzo pulchna. Ciasto pozostawić w dużej misce przykrytej talerzykiem lub lnianą czystą ściereczką na 1 godz. 15 min. (lub dłużej, co najmniej do podwojenia objętości).

W tym czasie cebulę pokroić w drobną kostkę. Umieścić na patelni i podlać 1/2 szklanki wody. Gotować na średnim ogniu, aż woda odparuje, a cebula lekko zmięknie. Następnie dodać masło, cukier i sól. Podsmażyć cebulkę, ale nie dopuścić do zarumieniania. Pod koniec dodać posiekany szczypiorek. Zamieszać i odstawić na bok. Do cebuli dodać natkę pietruszki i przeciśnięty przez praskę czosnek. Wymieszać.
Podrośnięte ciasto dobrze, ale i krótko zagnieść. Na lekko podsypanej mąką stolnicy rozwałkować je na raczej cienki, długi placek o szerokości około 20 cm. Ciasto posmarować rozpuszczonym masłem, a następnie równomiernie wyłożyć nadzienie. Placek przekroić ostrym nożem wzdłuż na pół, a następnie pokroić na "kanapkowe kwadraty". Tak przygotowane kawałki układać jeden na drugim (nadzieniem do góry). Następnie tak przygotowaną "piramidkę" energicznie przełożyć do lekko wysmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia keksówki (bok "piramidki" to nasz wierzch w keksówce). Kawałki ciasta można delikatnie porozsuwać, aby równomiernie wypełniły wnętrze formy (i tak urosną i się połączą). Ciasto przykryć lnianą ściereczką lub folią spożywczą (ale nie dociskając wierzchu!) i odstawić na 30 min. do wyrośnięcia. Następnie posmarować wierzch płynnym masłem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*. Piec około 35 min. Po tym czasie otworzyłam piekarnik i lekko posmarowałam jeszcze wierzch masłem. Piekłam dodatkowe 3 min. w temperaturze 180* - tylko górna grzałka z przypiekaniem. Wyjąć. Przykryć lnianą ściereczką i odstawić na min. 30 min. Przechowywać zawinięte w folię spożywczą w temperaturze pokojowej.

24 komentarze:

  1. Przepis trafił jak strzała w moje serce. Juz nie mogę się doczekac aż go zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chlebek wyszedł przepyszny ! Też lubię czosnek to dodałam 7 ząbków :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zajebisty :) Zrobiłem z mąki orkiszowej pełnoziarnistej i mega wypas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :D Polecam także wypróbować w wersji z pieczarkami i serem :) http://natomamochote.blogspot.com/2018/04/odrywany-chlebek-z-pieczarkami-serem-i.html

      Usuń
  4. Bardzo smaczny. Równie dobry na ciepło jak i na zimno. Na drugi dzień tak samo smaczny. Musiałam spróbować z jajecznicą i faktycznie pasuje :) myślę że byłby tez dobry do jakiegoś sosu z miesem do maczania :) na pewno nie raz wrócę do przepisu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Boski chlebek !!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Można wyrobić ciasto w maszynie do chleba ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastyczny. Na ciepło i na zimno. Zajadalismy się nim bez żadnych dodatków- nie doczekał do spróbowania z tą jajecznicą... cóż trzeba będzie zrobić ponownie :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzień dobry, chlebek upieczony i zjedzony. Smakował nam bardzo, polecam innym

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwszy grill w tym roku zaliczony i musiał być ten chlebek. Nasz ulubiony, no zakochalismy się po prostu. Pozdrawiamy !

    OdpowiedzUsuń
  10. Najlepszy przepis i najlepszy chleb jaki jadłem. Żona padła ze zdumienia. Na prawdę gratuluję pomysłu i wyczucia co do proporcji. Nic dodać nic ująć

    OdpowiedzUsuń
  11. Mozna poprzekładać serem ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o ser żółty, tak? Można, ale ja w taki razie zrezygnowałabym ze smarowania masłem. Ser zawiera już swój tłuszcz i on wystarczy :)

      Usuń
  12. Jak upiekłam dwa - mogę jeden zamrozić? Czy nie bardzo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, szczelnie owinięty folią można mrozić. Jeśli chce Pani mieć świeży chlebek na rano - dzień wcześniej, wieczorem wystarczy wyjąć z zamrażarki i zostawić.

      Usuń
  13. Na pewno wypróbuje, bo wygląda apetycznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Jest pyszny! Polecam wszystkim. Następnym razem spróbuję zrobić w formie bułek takich długich. Uda się?

    OdpowiedzUsuń
  15. Polecam, nasz ulubiony chlebek maślany

    OdpowiedzUsuń
  16. Dla mnie ideał, Nic dodać i ująć. Maślany, wilgotny i puszysty. Wspaniały. Zrobiłam zgodnie z przepisem

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam ten chlebek. Już pierwszy grill za nami, a do mięsa był w właśnie on. Polecam ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja już nie siadam bez niego do grilla 😂 co Pani mi zrobiła 😂 Pozdrawiam gorąco i dziękuję za pyszne uzależnienie

    OdpowiedzUsuń
  19. Jaką najlepiej mąkę pszenną użyć bo jest ich dużo w sprzedaży

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)