Menu górne

Greckie Ciasto z Figami i Jogurtowym Kremem




 Jak smakuje upalne, gorące, skąpane w słońcu lato? 
Dokładnie tak, jak to wyjątkowe ciasto. 
Wracając z Grecko-Albańskich wakacji przywiozłam do domu sporo fig. 
Z części zrobiłam dżemy, a resztę wykorzystałam do ciasta ucieranego. Jest delikatne, mięciutkie i puszyste oraz bardzo, bardzo wilgotne - miejsca w których są figi to wręcz słodziutka, rozpływająca się w ustach baklava. Pomyślałam, że do takiego ciasta rewelacyjnie sprawdzi się krem z jogurtu greckiego, a całości uroku dodadzą karmelizowane figi. Zakochałam się w tym cieście. 
Jeśli jakimś cudem uda Wam się dopaść świeże figi w okazyjnej cenie - nie zastanawiajcie się i upieczcie sobie "lato" w duuużej formie o każdej porze roku ;) 
Musicie tego spróbować ;)





Składniki na Ciasto Figowe:
  • 1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
  • 4 jajka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 90 ml oleju
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 10 świeżych fig 
  • 1 łyżka kaszy manny / bułki tartej
Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywno. Następnie dodawać cukier, łyżka po łyżce - miksować do momentu aż kryształki przestaną być wyczuwalne. Nie przerywając pracy dodawać kolejno żółtka. Kiedy masa będzie puszysta, gęsta, jednolita - dodać partiami olej. Na koniec dodać przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia i sok z cytryny. Wymieszać szpatułką lub mikserem na najniższych obrotach - tylko do połączenia, aby masa nie padła. Dno tortownicy (26 cm) wyłożyć papierem do pieczenia a boki posmarować lekko olejem. Wyłożyć ostrożnie masę, wyrównać. Wierzch obsypać lekko bułką tartą lub kaszą manną. Ułożyć poćwiartowane figi. Piec w nagrzanym do 175* piekarniku przez około 60 min. do tzw. suchego patyczka. Wystudzić w formie, a następnie przygotować karmelizowane figi i krem.

Składniki na Karmelizowane Figi:
  • 5-6 świeżych fig
  • 2 łyżki cukru
Na patelni równomiernie wysypać połowę cukru. Ułożyć figi pokrojone w plastry. Podsmażyć, do momentu rozpuszczenia się cukru i lekkiego skarmelizowania "spodu fig". Posypać pozostałym cukrem, przewrócić na drugą stronę i ponownie podsmażyć. Przełożyć na papier do pieczenia i przestudzić.

Składniki na Krem Jogurtowy:
  • 1 duży jogurt typu greckiego
  • 250 ml śmietanki 30%
  • 2 żółtka
  • 1/2 szklanki cukru (lub więcej)
  • 3 łyżeczki żelatyny spożywczej
  • 1 łyżeczka żelatyny deserowej
  •  3 łyżki soku z cytryny



Jogurt grecki wymieszać z połową cukru. Żelatynę zalać mlekiem tylko do przykrycia, wymieszać i odstawić na 10 min. 
Żółtka utrzeć z pozostałym cukrem na puszystą, gęstą masę. Śmietankę ubić na sztywno pod koniec dodając 1 łyżeczkę żelatyny deserowej. 
Napęczniałą żelatynę rozpuścić w mikrofali - 5-6 sekund. Lekko ciepłą dodać do jogurtu greckiego i natychmiast wymieszać (a najlepiej wlać pod obroty miksera). Dodać sok z cytryny, masę jajeczną i ubitą śmietanę, wymieszać szpatułką do połączenia się składników. Gęstniejący krem fantazyjnie rozprowadzić na wieerzchu wystudzonego ciasta figowego. Udekorować karmelizowanymi figami. 
Dodatkowo ozdobiłam ciasto karmelizowanym cukrem z miodem (można pominąć).

9 komentarzy:

  1. Musi smakować obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Patrząc na zdjęcia zrobiłam. Skusily mnie :) ciasto rewelacyjne, wyjątkowe połączenie smaków takie niecodzienne. Mąż i dzieci też zadowoleni a koleżanka błagał o przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Był moim tortem na rocznicę ślubu, a że ślub odby ł się w Grecji, nie mogło być inaczej. Bardzo elegancki, smakowo przebił większość "moich ulubionych" wypieków. Pyszny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Robilam latem i bylo zachwalane przez wszystkich. Teraz zrobiłam podobnie tylko nie miałam świeżych fig więc wierzch posmarowałam dżemem figowym z Pani przepisu, reszta tak samo. Obie wersje super ale jak macie dostęp do świeżych fig to róbcie z nimi. Poezja

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciasto jest bardzo delikatne, idealnie pasuje do fig i tego kremu. Nic dodać nic ująć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rewelacyjne :) udało mi się kupić świeże figi i jest. Obłednie smakuje. Moje smaki, nie za słodkie, krem przyjemny i lekki. Na pewno do powtórzenia

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudne ciasto!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Najlepsze ciasto jakie zrobiłam. Polecam. Super blog :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Proste i przepyszne 🥰

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)