Menu górne

Drożdżówki z Serem i Borówkami


Drożdżówki według mojego nowego przepisu.
Musicie je upiec :)
To będą chyba moje ulubione drożdżówki. I nie tylko przez dodatek pysznej masy twarogowej czy pięknych, soczystych borówek, a smaku i konsystencji samego ciasta. 
Jest jak puch, delikatne, mięciutkie, wilgotne, pachnące..
 Ten przepis to mój kulinarny eksperyment. 
Do wypieków użyłam mąki pszennej chlebowej (ma dużo więcej białka). 
Drożdżówki z water roux? A czemu by nie, skoro zapewnia świeżość i puszystość. 
 Wykorzystałam także dwa rodzaje tłuszczu w niedużych ilościach. 
Masa serowa, którą przygotowałam jest przepyszna, aksamitna, naturalna, delikatna w konsystencji i wyraźna w smaku. 
Ideał. 
Borówki czy jagody odnajdą się w tej bajce doskonale.




Składniki na 2 blaszki drożdżówek z borówkami i serem:
  • 5 szklanek mąki pszennej chlebowej
  • 30 g drożdży świeżych
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 3 jajka duże
  • szczypta soli
  • 1 szklanka mleka (ewentualnie + 2 łyżki)
  • 60 g masła
  • 4 łyżki oleju słonecznikowego
DODATKOWO:
    + Water Roux: 25 g mąki pszennej i 1/2 szklanki wody
+ 3 szklanki borówek

Składniki na Masę Serową:
  • 900 g sera białego (użyłam mlekpol, półtłusty)
  • 2 żółtka
  • 2 białka
  • 2/3 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 40 g budyniu waniliowego + 1/2 szklanki mleka 

Biały ser zblendować z 1/2 szklanki cukru, żółtkami i rozprowadzoną w mleku większością proszku budyniowego. Wstawić do lodówki.
Przygotować ciasto.
Białka ubić na sztywno. Następnie dodawać powoli pozostały cukier i cukier waniliowy. Miksować do rozpuszczenia się kryształków. Dodać resztę proszku budyniowego - zmiksować. Masę wmieszać delikatnie do masy serowej.

W rondelku umieścić składniki na water roux. Mieszając trzepaczką podgrzewać masę, aż lekko zgęstnieje (temp. koło 65*), konsystencją powinna przypominać gęstą śmietanę. Przestudzić.

Do miski wykruszyć drożdże, dodać łyżkę cukru, 2/3 szklanki mleka i łyżkę mąki. Połączyć. Odstawić rozczyn do wyrośnięcia na 15-20 min. pod przykryciem. W tym czasie przesiać pozostałą mąkę. Z jajek, soli i reszty cukru ubić puszystą masę. Do przesianej mąki dodać masę jajeczną, rozczyn z drożdży, przestudzone water roux i pozostałe mleko. Wyrobić ciasto, ręcznie lub mikserem z odpowiednimi końcówkami. Gdy składniki się połączą dodać powoli, partiami, rozpuszczone i lekko przestudzone masło i olej. Wyrabiać ciasto około 10-12 minut. Jeśli wyrabiamy mikserem - po 7 minutach przejść także na zagniatanie ręczne. Ciasta drożdżowego trzeba "dotknąć", zagnieść chwilę rękami. Kiedy będzie gładkie, elastyczne, odchodzące od rąk - gotowe. Odstawić w ciepłe miejsce, w dużej misce na 1 godzinę i 30 minut, do podwojenia objętości. 
Zagnieść wyrośnięte ciasto drożdżowe. Mniej więcej 1/5 ciasta odłożyć, a resztę rozwałkować na placek o grubości około 0,5 cm (można na dwa razy). Podzielić ciasto na prostokąty o wymiarach około 20 cm x 5 cm. Po środku długości każdego paska wyłożyć sporo masy serowej. Następnie długie boki należy ze sobą połączyć (zamykając ser w środku, tworząc jakby niezrolowanego naleśnika ;), lekko docisnąć palcami brzegi, a później lekko rozciągając ciasto w dłoniach połączyć ze sobą końcówki tworząc "obarzanka" wypełnionego serem. Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia blisko siebie. Kiedy wykorzystamy już całą masę serową formując drożdżówki - odłożone wcześniej ciasto należny cienko rozwałkować i podzielić nożem na niewielkie kwadraty / koła / prostokąty - nie ma to znaczenia. Ich rozmiar powinien być trochę większy niż puste miejsce w uformowanych drożdżówkach. Ciasto należny właśnie tam umieścić tak aby nachodziło na wewnętrzne boki bułeczek. Docisnąć i w powstałe wgłębienie wsypać borówki (jak na zdjęciach).

Odstawić na 30 minut na drugie wyrastanie.
W tym czasie przygotować kruszonkę łącząc najpierw mąkę z zimnym masłem, później zagniatając z cukrami.
Brzegi drożdżówek można lekko posmarować rozmąconym żółtkiem z odrobiną ciepłego mleka lub samym ciepłym mlekiem.

Posypać kruszonką i wstawić do piekarnika nagrzanego do 175*, piec około 30-40 minut, do zezłocenia się bułeczek i przypieczenia kruszonki. Wyjąć i przykryć blaszkę lnianą, wilgotną ściereczką.
 

22 komentarze:

  1. A co zrobic z prestudzonym water roux ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Mogę użyć mrożonych borówek ? Kusi mnie ten przepis już od dawna. Na pewno są pyszne bo nie raz już robiłam słodkości z Pani bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz. Ja użyłam mrozonych i wyszly genialnie

      Usuń
  3. Najlepsze na swiecie. Tak delikatnego ciasta nigdy nie jadłam. Rewelacyjne !

    OdpowiedzUsuń
  4. Najlepsiejsze :) tak dobrego ciasta w życiu nie jadłam puszyste, miękkie i wilgotne. Pół na pół użyłam jagód i borówek. Niebo w gębie

    OdpowiedzUsuń
  5. Chciałabym upewnić się czy u Pani 2/3 mleka to jest 150 ml a 3/4 to 180 ml będzie zawsze glubie się w przeliczeniu z tymi jednostkami

    OdpowiedzUsuń
  6. A ten water roux to dodać cały

    OdpowiedzUsuń
  7. Proszę mnie uratować bo nie wiem czy mi teraz wyjdzie nie zwróciłam uwagi i kupiłam mąkę chlebowa ale żytnia czy to się uda mi czy już lepiej z tortowej

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety nie wyszło mi i wylądował ciasto w koszu zrobiłam z tej zbytniej chlebowej i mleko powinno być letnie ciepłe czy zimne bo ja dałam letnie ale ciasto katastrofa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślałam, mąka chlebowa żytnia nie nadaje się do takiego wypieku. Szkoda składników :( Proszę następnym razem spróbować zgodnie z przepisem i dać znać jak wyszło, a warto je przygotować :)

      Usuń
  9. Nie mogła nie spróbować zrobić ponownie tak wiele przepisów z Pani bloga wychodziło mi bardzo dobrze więc i ten przepisy musiałam zrobić raz jeszcze i wyszły bombowe rewelacyjne chyba nie mam takiego określenia aby to opisać trzeba po prostu zrobić i spróbować u mnie zagoszczą jeszcze nie raz pozdrawiam serdecznie 😉🍩

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę, że tym razem się udały :) Bardzo dziękuję za wiadomość! Też uwielbiam te drożdżówki i piekę baaardzo często :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
  10. Witam jak już wcześniej pisałam bułeczki pyszne robiłam wiele razy te ciasto jest wspaniałe ale z czym by można było jeszcze jr zrobić aby nie zepsuć chodzi mi o np. Marmolada powiodła dżem czy budyń i jakiś inny owoc śliwka jabłko czy czekolada na górze było by dobrze czy raczej nie wyrosło by serdenie dziękuję za jakikolwiek wskazówkę i radę pozdrawiam 😉

    OdpowiedzUsuń
  11. Można zrobić z czym Pani ma ochotę. Dżem odradzam, raczej marmolada, gęsty, wystudzony budyń, nutella (ale lepiej jak będzie w środku bułeczek, a nie na wierzchu, ponieważ może się przypalić), prażone jabłka, truskawki, śliwki ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję ślicznie jutro zabiorę się za bułeczki z nutella i śliwkami bo akurat posiadam a czy suche drożdże można użyć bo o świeże teraz trochę

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuję ślicznie jutro zabiorę się za bułeczki z nutella i śliwkami bo akurat posiadam a czy suche drożdże można użyć bo o świeże teraz trochę trudno a to ciasto jest u mnie częstym. Gościem tak samo jak rogaliki z budyniem a od nie dawna bułeczki z serem tak wiele przepisów wykorzystała i jeszcze wiele sproboje jest tu tyle dobroci aż chce się gotować dla końcowego efektu 😉

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam z mrożonymi. Pycha

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)