Menu górne

Lekkie Waniliowe Ciasto Drożdżowe


Bardzo puszyste, mięciutkie, delikatne jak puch, ale i wilgotne ciasto drożdżowe z przepyszną słodką waniliową kruszonką. To "ulubione drożdżowe" mojego brata, chociaż ja zdecydowanie wolę to z różnego rodzaju dodatkami.
 
Składniki (mała, wąska keksówka około 30 cm długości):
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 30 g drożdży świeżych
  • 1 jajko
  • 2 żółtka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 3/4 szklanki mleka
  • niepełna 1/2 szklanki oleju
Z drożdży zrobić rozczyn - pokruszyć je do miski, dodać jedną łyżkę cukru, łyżkę mąki i połowę lekko ciepłego mleka, wymieszać i odstawić na 15-20 min. do podwojenia objętości. W tym czasie przesiać pozostałą mąkę. W oddzielnym naczyniu żółtka, jajko i cukier ubić na gęstą masę. Do przesianej mąki dodać podrośnięte drożdże, ubity na puch kogel-mogel i resztę ciepłego mleka. Ciasto wyrabiać ręcznie lub mikserem z odpowiednimi końcówkami. Gdy składniki się połączą, dalej wyrabiać dodając partiami olej. Ciasto powinno być elastyczne, jednolite, miękkie i niezbyt lepiące. Cały proces wyrabiania powinien trwać około 10-15 min. (nie krócej!). Wyrobione ciasto umieścić w dużej misce, przykryć naczyniem lub ściereczką i pozostawić na 1 godz. do podwojenia objętości. Keksówkę wyłożyć papierem do pieczenia. Ciasto ponownie krótko zagnieść i przełożyć do formy. Pozostawić na około 25 min. do ponownego wyrośnięcia. W tym czasie przygotować kruszonkę.

Składniki na waniliową kruszonkę:
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 70 g masła
Masło zagnieść z mąką na "sypki proszek". Dodać cukier i dalej zagniatać opuszkami palców tworząc kruszonkę. 
Wyrośnięte ciasto posmarować ciepłym mlekiem i obsypać kruszonką. Piec 40 min. w 180*. Wyjąć z piekarnika i przykryć wilgotną lnianą ściereczką. Pozostawić tak do wystudzenia.

107 komentarzy:

  1. Zrobiłam - wyrosło i właśnie stygnie.
    Co prawda ciasto dość mocno mi się kleiło, ale jakoś udało się je wyrobić. Zobaczymy jak smakuje! 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały przepis :-) czy moglabym prosić dokładne wymiary formy? 30x11 czy inne? Chciałabym zrobić ciasto w większej formie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :) Tak, to taka mała, wąska keksówka. Jeśli chce Pani zrobić w większej formie to z podwójnej porcji :) Proszę dać znać jak wyszło i czy smakowało. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    2. Ja mam keksówke długą na 36 cm i ciasto z tych proporcji wychodzi bardzo wysokie, tak rośnie że aż kruszarki z niego ucieka. Ostatnio z tych proporcji zrobiłam dwaciasta drożdżowe właśnie w tych dluzszychwaskich blachach i wyszło ok. Ciasto przepyszne

      Usuń
    3. Ja upiekłam wczoraj w takiej właśnie foremce i wyszło z blachy ;) 16 cm wysokości! ale jest pyszne

      Usuń
    4. Cieszę się, że smakuje :D Wiem, że potrafi rosnąć jak szalone ;)

      Usuń
  3. Wspaniały przepis :-) czy mogłabym prosić dokładne wymiary formy? 30x11 czy inne? Dziękuję serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepis wypróbowany. Godny polecenia, ciasto pieknie wyroslo i jest pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiem, ze jest pyszne, bo juz próbowałam i mam zamiar znów zrobić. Tylko zastanawiam sie, czy nie można dodać oleju razem z innymi składnikami? Strasznie uciążliwe jest to wgniatanie jego na końcu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis przypadł do gustu :) Radzę jednak olej dodawać na końcu, stopniowo. Drożdżowe wypieki wymagają serca i pracy - tutaj niczego się nie przeskoczy ;) Ja używam miksera ze specjalnymi hakami - najpierw łączę mąkę, mleko, jajka z cukrem, rozczyn, a później dolewam oleju. Po 5-7 min. pracy miksera zaczynam zagniatanie i napowietrzanie ręczne ;)

      Usuń
  6. Ciasto jest pyszne. Ulubione całej rodzinki.💙💚💛

    OdpowiedzUsuń
  7. Petarda! Zamiast kruszonki wykorzystałam białka i razem z 1/2 szklanką cukru zrobiłam masę. Mniam! Całość o mało nie wypłynęła z formy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzisiaj zrobiłam :) pyszne! nie mam "ręki" do ciasta drożdżowego, ale z tego przepisu wyrosło pięknie i jeszcze nie raz zrobię...

    OdpowiedzUsuń
  9. Proste i najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto ładnie wyrosło, smakuje bardzo dobrze (jak u mamy) chociaz wydawało się, że nie wyjdzie 🙉

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam pytanie: a piec z termoobiegiem czy góra dół?

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam pytanie czy ważne jest jak pieczemy ciasto: termoobieg czy góra dół?

    OdpowiedzUsuń
  13. W przypadku ciasta drożdżowego unikałabym termoobiegu. Każdy powiew powietrza może źle wpłynąć na wyrastanie, a przecież chcemy, aby ciasto było puszyste i miękkie. Tylko bułki na drożdżach czasami piekę z termoobiegiem, ale włączam go tylko pod koniec, aby zyskać na ewentualnej chrupkości skórki. No i pizzę na funkcji gorące powietrze - ale ona ma być właśnie chrupiąca :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie. Dziś znalazłam ten przepis i zaraz upiekłam. Cuuudneee!!!!Wszystko idealnie wyszło. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  15. Piersze moje ciasto drożdżowe, które się udało! Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  16. czy można dodać rodzynki

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzisiaj upiekłam, trochę dodałam więcej mąki, ale za to wyszło mi z tortownicy, piekłam w takiej z tzw.kominem, jeszcze trochę zostało, bo podzieliłam się z dziećmi, dodałam rodzynki, wyszło przepyszne, takie jak lubię, nie za suche a właśnie wilgotne, bardzo dziękuję za przepis i pozdrawiam, Kasia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, dziękuję za komentarz :) Pozdrawiam serdecznie !

      Usuń
  18. A i zapomniałam dodać, że zrobiłam je z białym serem :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł :) Muszę wypróbować i w tej wersji :)

      Usuń
  19. Zrobiłam! Mimo że miałam 25 gram drożdży ciasto wyrosło fenomenalnie! Bardzo "wypłynęło" poza keksówkę. Z góry wygląda jak chleb 😅 . Siostra myślała,że ciasto jest niskie i szerokie, kiedy zdjęłam z niego ściereczkę bardzo zdziwiła się, że jest jeszcze w formie 😂. W smaku bardzo przypomina chałkę. Wyszło bardzo puszyste ,myślałam co prawda, że będzie bardziej wilgotne (następnym razem umieszczę naczynie z wodą w piekarniku i powinno być ok.) Co do smaku spodziewałam się, że będzie trochę słodsze i że aromat z cukru waniliowego będzie bardziej wyczuwalny, ale to też jest kwestia dobrania proporcji pod siebie. Każdy po prostu lubi co innego. Nie omieszkam dodać, że babcia po zjedzeniu przypomniała sobie smak chałki którą robiła jej babcia! Powiedziała, że mam robić częściej 👌 Dziękuję są świetny przepis, na pewno zostanie ze mną na dłużej, może nie tyle w kategorii ciasta ile po prostu pysznej puszystej domowej chałki. Pozdrawiam 😇

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło mi to słyszeć :)) Pozdrawiam serdecznie !!!! <3

      Usuń
  20. Najwyższy drożdżak jakiego upiekłam w moim życiu!!! Dziękuję za przepis! 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wiadomość ! :) Cieszę się, że się udało :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  21. Świetny przepis! Ciasto rośnie „w oczach” i dobrze, że patrzyłam jak się rozrasta w piekarniku bo opuściło blaszkę.... zdążyłam „złapać” do drugiej zamiast odrywać z kratki do pieczenia:-) Pyszne🙂

    OdpowiedzUsuń
  22. Ewela,

    Dziękuję za przepis. Ciasto wyrosło idealnie.Cieszę się, że bardzo szczegółowo opisała Pani każdą czynności łącznie z czasem wyrabiania ciasta.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Mam pytanie.Ciasto od razu wyjac z piekarnika c
    zy zostawic w piek.z uchylonymi dzwiczkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjąć :) i przykryć lnianą, wilgotną ściereczką - jak w przepisie :)

      Usuń
  24. Ja dziś użyłam ciasta jako baze pod jagodzianki. Wyszły rewelacyjne:) Pierwszy raz nic nie wyciekło z środka:D

    OdpowiedzUsuń
  25. Przepis rewelacja !!! Moje pierwsze ciasto drożdzowe które wyszło�� dużą robotę zrobił robot planetarny. Zawsze miałam problem z wyrobieniem ciasta drożdżowego. Zrobiłam z podwójnej porcji i wyszły dwie piękne i bardzo smaczne buły. Mój syn się zachwycał. Szkoda że nie można dodawać zdjęć ����
    Napewno wypróbuję inne przepisy����
    Pozdrawiam
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo :) Co do zdjęcia - może mi Pani wysłać na pocztę: natomamochote@wp.pl :) Też żałuję, że tutaj użytkownicy nie mają tej możliwości. Pozdrawiam :)

      Usuń
  26. Wyszło przepyszne! Ale po 40 minutach było jeszcze nie zrobione, także zamknęłam w piekarniku Jeszcze na kwadrans i...jest boskie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o to chodzi, wszystko z wyczuciem swojego piekarnika! :) Bardzo się cieszę, że smakuje :) Pozdrawiam !

      Usuń
  27. Pierwszy przepis z internetu, ktorym jestem zachwycona. Ciasto wyszlo pięknie, Wyrosło tak, ze spokojnie moglam wziac większąsza blaszke.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Katarzyno - bardzo się cieszę :) Życzę kolejnych udanych wypieków !!! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  28. Ciasto cudowne poprostu palce lizac. Puszyste jak wata. Samo rozpływa sie w ustach :) napewno często zagości na moim stole ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czy na drugi dzień od upieczenia ciasto jest nadal świeże? szukam przepisu na drożdżówkę, która będzie smaczna nie tylko zaraz po upieczeniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, nawet trzeciego dnia :) Po upieczeniu proszę przechować owinięte w folię spożywczą, albo w pojemniku i będzie ok :)

      Usuń
  31. Rewelacyjne!! takie właśnie chciałam :) dziekuje za przepis

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo dobry przepis. Wlasnie wyprobowalam i juz polowka zjedzona😀 Renata

    OdpowiedzUsuń
  33. To moje pierwsze w życiu drożdżowe, wyszło bardzo dobre ale bardzo mi się kleiło. Dodawałam mąki parę razy, bałam się że będzie zbite i twarde, jednak wyszło pyszne. Może jednak Pani powiedzieć jakich szklanek używa? Albo może ile konkretnie tej mąki powinno być w gramach? Bo może coś źle robiłam, a nie chce za każdym razem dodawać mąki "na oko"

    OdpowiedzUsuń
  34. Trochę dziwny wydawał mi się ten przepis. Skusiły mnie pozytywne komentarze. I bardzo się cieszę. Ciasto się udało, smakowało wszystkim. Dziękuję i pozdrawiam ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję w imieniu komentujących za zaufanie :) Bardzo się cieszę, że ciasto się udało i smakowało! :)

      Usuń
  35. Co będzie zrobiłam rozczyn, ale cała resztę wsypałam do miski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wyjdzie, chociaż szkoda, że przynajmniej tłuszcz nie poszedł na koniec. Nie mniej, ciasto nie będzie tak puszyste i lekkie. Pozdrawiam

      Usuń
  36. Dziś powtórka. Tydzień temu upiekłam to ciasto. Tak nam smakowało, że zrobiłam drugie. Ten przepis jest świetny, nieskomplikowany, a ciasto wychodzi pyszne. ☺

    OdpowiedzUsuń
  37. Dzisiaj zrobiłam moją pierwszą drożdżówkę właśnie z tego przepisu. Jednak wyrabianie ciasta zajęło mi prawie godz , może drożdże po prostu mnie nie lubią, albo ja coś robiłam nie tak .

    OdpowiedzUsuń
  38. Witam czy można dodać suche drożdże jeśli tak to ile??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwykle dodaję świeże, ale można użyć suchych - wtedy 2 razy mniej ;)

      Usuń
  39. Zrobiłam i jest przepyszne :) dziękuję za świetny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Właśnie siedzi w piekarniku i pięknie rośnie. Już wszyscy czekają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :) Pozdrowienia dla wszystkich oczekujących !!! :)

      Usuń
  41. Muszę skomentować, bo się uduszę!
    Uwielbiam wszelakie ciasta drożdżowe i uwielbiam je robić. Moja mama przeciwnie więc dostała od koleżanki linka z przepisem od Pani i muszę powiedzieć że jestem zakochana <3 Zmodyfikowałam lekko temperaturę pieczenia (160 na termoobieg), ale wyszło cudowne. Dwie blaszki zrobiłam wczoraj, a dzisiaj nie ma nawet okruszka. Biorę się za kolejną partię!
    Nie omieszkam spróbować reszty przepisów na blogu!
    Pozdrawiam serdecznie <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wiadomość, ogromnie się cieszę, że przepis przypadł Pani do gustu i ciasto, aż tak smakowało !!! :) Przyznam, że trochę zajęło mi dopracowanie przepisu na "perfekcyjne drożdżowe" - a teraz, czytając tak miłe komentarze, tym bardziej to dla mnie wielka satysfakcja i motywacja do tworzenia kolejnych przepisów :) Pozdrawiam serdecznie <3

      Usuń
  42. Dziś zrobiłam tak rosło,że wyszło z keksowki 🤣 jest jak wata takie mięciutkie

    OdpowiedzUsuń
  43. Przepyszne ciacho😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
  44. Wyszło pysznie, zapisuję przepis na pokolenia.

    OdpowiedzUsuń
  45. P. Paulino, pieczę ciasto już od kilku miesięcy, co 2-3 tygodnie. Wychodzi wspaniale. Ja dodaję dużo ( namoczonych ) wcześniej rodzynek, żurawiny, moreli. Ciasto znika w mig. Gratuluję przepisu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komentarz :) Bardzo mi miło. Z takimi dodatkami jakich Pani używa musi być jeszcze smaczniejsze !!! :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Super przepis! Zawsze wyrasta, ciasto jest lekkie i puszyste, ale wilgotne mniam. Dodaję zamiast oleju, rozpuszczone masło, bo lubię maslany smak ciasta. Robiłam już tę drożdżówkę z budyniem, nutella, owocami,makiem i serem...Najlepszy przepis w internecie !;)

      Usuń
    3. Oooooooo ❤️❤️❤️ Dziękuję bardzo i ogromnie się cieszę!!! Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    4. Pyszne ciasto super przepis lepszego nie jadłam 😘😊

      Usuń
  46. hmmm ale z kruszonka cos nie tak jest - raz, strasznie duzo jej wyszlo ! dwa, prawie wogole sie nie klei - wyszedl taki piasek ktory ciasta w wiekszosci sie nie trzyma. Ciasto uroslo - pachnie ladnie. niestety musialem uzyc suchych drozdzy bo w UK to mokrych nie ma - albo znalezc nigdzie nie moge. Dopiero z piekarnika wyjete wiec ciagle nie wiem jak smakuje. Wypieczone w termoobiegu bo inaczej w moim piekarniku nie ma i wyszlo z foremki perfekcyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  47. Przepis rewelacja,dzisiaj robiłam. Ciasto wyszło z blachy-podwójna porcja. Sprzedam przepis dalej.

    OdpowiedzUsuń
  48. Właśnie zjedliśmy po pierwszej porcji drożdżówy, przepis jest genialny, już zapisałam go sobie w moim zeszycie. Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  49. Super ciacho! Będę robiła:) Rozumiem, że szklanka o poj. 250 ml?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciacho wyrosło ponad foremkę. Do kruszonki dodałam 3 krople olejku waniliowego dla podkręcenia. Zapach fenomenalny.
      Miałam wrażenie,że surowe ciasto ledwo wyrasta,jednak po przełożeniu do formy jak szalone. To mój pierwszy wypiek drożdżowego i genialnie wyszedł. :)

      Usuń
  50. Czy zamiast oleju można użyć masła?

    OdpowiedzUsuń
  51. Czy zamiast ojeju można użyć masło?

    OdpowiedzUsuń
  52. Jedyny rewelacyjny przepis a myślałam że nie mam ręki do drożdżowego ciasta. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  53. Polecam, puszyste, smaczne ciacho 😉

    OdpowiedzUsuń
  54. Bardzo dobry przepis, ciasto wychodzi mięciutkie i wysokie. Jeśli ktoś robi z suchych drożdży to 7 g wystarczy bo sprawdzałam i wychodzi takie samo jak ze zwykłych. I wydaje mi się że najlepsza jest mąka typ 450. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  55. Ciasto piekłam dzisiaj pierwszy raz, wyłożyłam na wierzch rabarbar i truskawki, wyszło przepyszne...dziękuję za świetny przrepis

    OdpowiedzUsuń
  56. Upiekłam drożdżówkę , czekam by wystygła , jak wystygnie to napiszę jak mi wyszła

    OdpowiedzUsuń
  57. A ja mam pytanie czy mogę dodać truskawki bo uwielbiam ten przepis i ciasto drożdżowe tylko zastanawiam się nad dodatkiem owoców

    OdpowiedzUsuń
  58. Mam pytanie-cukier z wanilią czy cukier wanilinowy? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze piszę waniliowy, chociaż ja preferuję wanilinowy (bardziej odpowiada mi smak). Pani może użyć tego, który Pani odpowiada.

      Usuń
    2. Zawsze piszę waniliowy, chociaż ja używam wanilinowego - o wiele bardziej odpowiada mi smak, od wanilii np. bourbon. Pani może użyć tego, który Pani lubi. Może Pani też pominąć.

      Usuń
  59. Czy mozna dodać np śliwki? I na owoce kruszonka?

    OdpowiedzUsuń
  60. Ja mam 3 różne szklanki z trzema różnymi pojemnościami. Mogłabym ta pojemność w gramach dostać albo ml? Dziękuje serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  61. Czy można dać masło zamiast oleju?

    OdpowiedzUsuń
  62. idealna!!!!!! dałam drożdże suche 8 gr...i też było ok ,na tę porcję.Dziękuję za wspaniały przepis!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)