Menu górne

Czekoladowe Drożdżowe



Znane Wam najlepsze ciasto drożdżowe - tym razem wzbogacone o smak czekoladowy. Jest lekkie, puszyste, ale i wilgotne, mięciutkie. Smakuje obłędnie, a już podczas pieczenia po domu roznosi się piękny czekoladowy zapach. Czekoladowe ciasto drożdżowe idealnie łączy się z jego tradycyjną, śmietankowa wersją. Dodatkowo wzbogaciłam je o truskawki
 i posypałam waniliowo-czekoladową kruszonką (uzależniająca!). 
Bardzo polecam!



Składniki na Ciasto Drożdżowe Czekoladowo-Śmietankowe:
  • 6,5 szklanki mąki pszennej
  • 80 g drożdży
  • 1 i 1/4 szklanki mleka 2% + 3 łyżki
  • 100 ml śmietanki 30%
  • 3/4 szklanki oleju 
  • 3 jajka
  • 2 żółtka
  • 1 i 1/4 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 3 łyżki kakao
  • szczypta soli 
  • truskawki (świeże lub mrożone)

Z drożdży, 1 dużej łyżki cukru, 1 łyżki mąki i 1/2 szklanki ciepłego mleka zrobić rozczyn - połączyć i pod przykryciem odstawić na 15-20 min. W tym czasie przesiać mąkę. Odstawić. Kakao rozprowadzić w 3 łyżkach gorącego mleka.
Jajka i żółtka ubić z cukrami i solą na puszystą masę. Następnie dodać rozczyn, przesianą mąkę i ciepłe mleko oraz śmietankę. Zagnieść ciasto lub zmiksować mikserem z odpowiednimi końcówkami (około 4 min.). Następnie powoli dodawać olej. Miksować lub wyrabiać ręcznie ciasto około 7 min. Po tym czasie - nawet jeśli używaliście miksera - dodatkowo, ręcznie zagnieść ciasto przez około 5 min. Powinno być elastyczne, napowietrzone i gładkie. Podzielić ciasto na 2 części. Jedną przełożyć do dużej miski i przykryć talerzem. Do drugiej części dodać rozpuszczone w mleku kakao i ponownie miksować przez około 2 min. (aż składniki się połączą). Przełożyć do drugiej miski i przykryć talerzem. Tak przygotowane ciasto pozostawić w ciepłym miejscu na około 1 godz. do wyrośnięcia i podwojenia objętości. Po tym czasie krótko pozagniatać ciasta w obu miskach. Stolnice lekko oprószyć mąką. Oddzielnie, białe i ciemne ciasto zrolować w długie i grube wałki (na długość formy). Następnie poprzeplatać je ze sobą i przełożyć do wyłożonej papierem do pieczenia dużej blaszki. W wystające ciasto czekoladowe powciskać truskawki. Odstawić na 30 min. do wyrośnięcia (pod przykryciem i w ciepłym miejscu). Przygotować kruszonkę.

Składniki na Waniliową i Czekoladową Kruszonkę:
  • 120 g masła
  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 łyżka kakao
  • 1/2 szklanki czekoladowych drobinek
Masło zagnieść na sypko z przesianą mąką. Dodać cukier. Połączyć składniki tworząc kruszonkę. Podzielić masę na dwie części. Do jednej dodać kakao - zagnieść opuszkami palców na kruszonkę i zmieszać z czekoladowymi drobinkami. Do drugiej dodać cukier waniliowy - zagnieść tworząc kruszonkę. Jasną część ciasta posypać waniliową kruszonką, a ciemną - czekoladową. 

PIECZENIE:
Wstawić ciasto do piekarnika nagrzanego do 180* na około 45-50 min. (lub nieco dłużej - zwłaszcza jeśli używamy mrożonych truskawek) do wyrośnięcia i tzw. suchego patyczka. Wyjąć i przykryć wilgotną, czystą lnianą ściereczką. Pozostawić do wystudzenia.

19 komentarzy:

  1. Na to bym nie wpadła :) na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam ciasto. Jest bardzo czekoladowe, z truskawkami - na takie miałam ochotę. Waniliowe super się przebija smakiem. Czekoladowa kruszonka rewelacyjna! Ciasto pięknie wyrosło :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis. Kruszonka 😍

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy wcześniej nie jadłam i to był błąd. Ciekawy i smaczny pomysł z tym czekoladowym ciastem drozdzowym. Super :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe i bardzo dobre. Zaskoczeniem było dla wszystkich bo zrobilam całe czekoladowe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszne ciasto, takie inne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na jaka blaszke to przepis? Nie chcialabym zeby mi sie za bardzo rozlazlo na boki jak wezme za mala.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Około 40 x 28 cm :) Proszę dać znać jak wyszło :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź. Chyba dziś spróbuje zrobić, jeśli pozwoli mi na to moje ząbkujące maleństwo.

      Usuń
  8. Cytuję:"Super Ci sie udalo to ciasto. Takie puszyste." A moj mąż jest kompletnie nie ciastowy 😜 Zrobiłam bez truskawek, ale i tak jest dobre. Chociaż mi osobiście bardziej smakowało lekkie waniliowe... Chociaż to pewnie też jeszcze nie raz zrobię ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę :) Widzę, że lubi Pani drożdżowe wypieki - proszę wypróbować przepisy na drożdżówki ;) Ja właśnie zrobiłam z pierwszymi truskawkami i serem :)

      Usuń
    2. Ciasto jeszcze dziś mąż chwalił i chyba dziś jest jeszcze lepsze niż wczoraj jak jedliśmy jeszcze lekko ciepłe ☺

      Usuń
  9. Lubię, ale przy dwójce małych dzieci nie zawsze mam czas żeby coś upiec. Ja już na te Pani drożdżówki sie przygladałam i kiedyś pewnie też spróbuję zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zrobiłam całe czekoladowe. Pyszne, takie mocno kakaowe. Można dodać czekoladę w kawałkach? Jeśli tak to w jakim momencie ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy te ciasto ma być klejące czy ma ładnie odchodzić od rąk moje wyszło bardzo klejonce chodź długo je wyrabialam

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi coś nie wyszło te ciasto hehe nie wiem kolejnym razem może się uda tylko ciekawi mnie czy one ma być takie drożdżowe czy bardziej takie luźne drożdżowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co kryje się pod pojęciem "takie drożdżowe" :) ? Powiem tak - nie powinno być tak gęste, aby utworzyło kulę, ani tak rzadkie jak ciasto ucierane lub na biszkopt :) Nie powinno być lejące.

      Usuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)