Menu górne

Rogaliki Krucho-Drożdżowe z Marmoladą, najlepsze




Dziś mój przepis na najlepsze krucho-drożdżowe rogaliki na świecie. Moje ulubione, obłędne, rozpływające się w ustach - po prostu przepyszne. Wierzch rogalików i rożki są delikatnie chrupiące, kruchutkie, natomiast wnętrze otulające słodką marmoladę - delikatne, mięciutkie i puchate. Ich przygotowanie jest bardzo proste i wcale nie tak bardzo pracochłonne jak może się wydawać. Ciasto wyrobiłam wieczorem. Było dość lepiące i luźne. Zawinęłam je folią i odstawiłam na całą noc do lodówki. Kolejnego dnia było zwarte, łatwo odchodzące od rąk - perfekcyjne do wałkowania. Praca z nim to była czysta przyjemność. Rogaliki na bardzo długo zachowują świeżość - właśnie dzięki tak długiemu procesowi wyrastania ciasta. Bardzo, bardzo, bardzo polecam!

 
 
 
 
Składniki na 40 rogalików:
  • 50 g drożdży świeżych (dużo, ale nie będzie ich czuć w smaku)
  • 3 szklanki mąki
  • 330 g śmietany 18%
  • 20 g smalcu
  • 200 g masła (dobrej jakości, żadne margaryny!)
  • 4 łyżki cukru pudru
  • 1 opakowanie cukru waniliowego (16g)
  • szczypta soli
  • 1 duże żółtko
  • 450 g gęstej marmolady różanej / wieloowocowej
Dodatkowo: 
  • cukier puder do posypania rogalików
  • mąka do podsypywania ciasta (tylko tyle ile trzeba, im mniej tym zawsze lepiej)
  • 1/4 szklanki mleka, 1 żółtko, 1 łyżeczka masła, 1/2 łyżeczki cukru pudru - mieszanka do posmarowania rogalików 
 

Drożdże pokruszyć do miski, dodać 1/4 szklanki śmietany i 2 łyżki cukru pudru - wymieszać do połączenia się składników i rozpuszczenia drożdży. Przykryć miskę talerzykiem i odstawić na 15 min. W międzyczasie przesiać mąkę do misy miksera. Dodać sol i pozostałe cukry oraz pokrojone zimne masło i smalec. Zagnieść tworząc sypką masę. Dodać resztę śmietany i żółtko oraz rozczyn z drożdży. Wyrabiać ciasto mikserem z końcówkami do drożdżowego około 5-7 minut, aż stanie się bielsze, pulchne, dobrze napowietrzone i lekkie. Następnie wyrabiać przez chwilkę ręcznie. Miskę z ciastem szczelnie owinąć folią spożywczą i odstawić do lodówki na 10-13 godzin - najlepiej na całą noc.


Moje ciasto skończyłam wyrabiać o 22.30, wróciłam do niego ponownie o 10.30 dnia kolejnego.


Po tym czasie ciasto ponownie zagnieść. Przełożyć na stolnice lekko podsypaną mąką. Uformować gruby wałek i podzielić go na 5 części (jak na zdjęciach). 
Każdą kolejno rozwałkować tak aby otrzymać kształt koła o wielkości dużego talerza. Podzielić na 8 trójkątów. 
U podstawy każdego z nich wycisnąć przy użyciu rękawa cukierniczego marmoladę (około 1 łyżeczki lub mniej, jak lubicie). Zawinąć ściśle w stronę wierzchołka. Rogaliki przekładać na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia - w odstępach, lekko urosną. 

Przykryć lnianą ściereczką i odstawić na 40 min. do ponownego podrośnięcia. 


Po tym czasie w garnuszku rozpuścić masło. Dodać zimne mleko, wymieszać. Do letniej mieszaniny dodać żółtko i cukier puder. Wymieszać do połączenia i smarować rogaliki. 

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 190* i piec 20-25 min. do zezłocenia. 

 Wyjąć i jeszcze gorące - na blaszce - posypać cukrem pudrem. 
Po kilku minutach można je przekładać (wcześniej byłoby to trudne - są na prawdę bardzo delikatne :)

 


 Podobne przepisy:

http://natomamochote.blogspot.com/2018/09/drozdzowe-rogaliki-z-czekolada-i.html

http://natomamochote.blogspot.com/2018/07/croissants-domowe-maslane-rogaliki.html

https://natomamochote.blogspot.com/2019/02/drozdzowe-rogaliki-z-serem-i-truskawkami.html

https://natomamochote.blogspot.com/2019/04/kajmakowe-rogaliki-z-orzechami-i.html

25 komentarzy:

  1. Dobry wieczór, Czy ochłodzenie ciasta jest konieczne? Mogę po prostu odstawić je na godzinę w ciepłe jak drożdżowe i zrobić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór. Jest konieczne. Ciasto musi przeleżeć - najlepiej i najłatwiej - całą noc w lodówce. W tym czasie całkowicie zmienia się jego konsystencja. Wcześniej jego rozwałkowanie graniczyłoby z cudem. Po za tym, takie leżakujące ciasto będzie o wiele smaczniejsze i na dłużej zachowa świeżość :)

      Usuń
    2. Dziękuję, tak zrobiłam i ciasto wczoraj rzeczywiście było lepiące, dziś już sztywne. Zaraz będę robić rogaliki :)

      Usuń
  2. Robiąc z podwójnej porcji dodać 100 g drożdży ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiąc podwójną ilość zrobiłabym ciasto w dwóch oddzielnych miskach. Tak czy tak będzie Pani piec partiami - chyba, że ma Pani gigantyczny piekarnik :) - ciasto ponownie zagniecione tzn. po całej nocy w lodówce, nie może zbyt długo czekać aż trafi do piekarnika, a w tym przypadku ostatnia blaszka byłaby już wypełniona mocno przerośniętymi, pustymi w środku i suchymi rogalikami. Tak zrobi Pani najpierw połowę ciasta wyjmując pierwszą miskę z lodówki, a dopiero później na spokojnie zajmie się drugą. Taka moja sugestia.
      Jednak jeśli koniecznie chce Pani zrobić w jednym naczyniu to dodałabym 80 g drożdży.
      Proszę dać znać jak wyszły i na którą wersję się Pani zdecydowała :)

      Usuń
    2. Zrobiłam w dwóch oddzielnych misjach. Ma Pani rację mogłyby przerosnąć. Dziękuję za radę. Jutro będę mieć z samego rana to jeszcze zaopatrzę rodzinkę w coś słodkiego na wynos ;)

      Usuń
    3. A więc tak - zrobiłam w dwóch oddzielnych miskach. Zostawiłam na noc w lodówce. Rano najpierw wyrobiła ciasto z pierwszej miski, troche wyrosło, było już twardsze i dobrze się wałkowało, nie było problemów. Wyszły mi dwie blaszki cudownych rogalików. Kiedy skończyła się piec ostatnia blaszka, wyjęłam i zabrałam się za pracę z ciastem leżakującym w drugiej misce. Wyszło mi 86 rogalików. Przepyszne, jeszcze gorące były mięciusieńkie, puszyste. Po przestudzeniu lekko kruche z zewnątrz, w środku nadal są puchate i delikatne. Cudowny przepis, fantastyczne rogaliki. Rodzina oszalała z zachwytu :) Polecam !

      Usuń
  3. Najlepsze jakie do tej pory upiekłam. Magiczny smak i konsystencja ciasta. Niestety bez smalcu bo nie miałam i dodałam 250 g śmietany 18 i 80 g śmietany 22% - inaczej też nie miałam... ale i tak są wyborne. Polecam z czystym sumieniem. Smak obłędne. Ciasto kruche z zewnątrz i rozpływające się w ustach w środku. Marmolada dałam różaną

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam połowę z marmoladą a resztę posmarowałam masłem i posypałam cukrem z cynamonem - zabrakło marmolady. Też pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłam połowę z marmoladą a resztę posmarowałam masłem i posypałam cukrem z cynamonem - zabrakło marmolady. Też pyszne

    OdpowiedzUsuń
  6. Najlepsze jakie upiekłam. Moje ciasto było w lodówce tylko 7 godzin ale wyszły ok. Dobrze się z nim pracowało. W piekarniku rogaliki zwiększylý objętość. Smakują cudownie. Moje też z marmoladą

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie takie trudne jak mi się wydawało. Za to 100 razy lepsza niż bym przypuszczała. Na pewno będę robić powtórkę

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy zamiast śmietany 18, mogę dać 22% ? Tylko taką mam w lodówce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak ;) Ja gdybym nie miała wyjścia - tak bym zrobiła :)

      Usuń
  9. Moje ulubione <3

    OdpowiedzUsuń
  10. A ile bym musiała użyć drożdży suchych i czy tak jest to możliwe robiłam już te rogaliki wiele razy ale zawsze że świeżych i tak pytam bo akurat ich nie posiadam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Około połowy mniej niż świeżych, czyli w tym przypadku 20-25 g. Pozdrawiam

      Usuń
  11. Wspaniałe pod każdym względem !

    OdpowiedzUsuń
  12. Ile ma u Ciebie jedna szklanka maki? :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowne rogaliki- pulchne, ale też kruche, takie są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)