Menu górne

Puszyste Bułki z Chrupiącą Skórką



Jeśli lubicie bardzo świeże, mięciutkie, puszyste bułki z chrupiącą skórką - mam dla Was sprawdzony przepis. Bułki są wspaniałe. Kiedy ostatnio skończyło się nam pieczywo, sięgnęłam po drożdże i zagniotłam ciasto całkowicie na wyczucie. Pracowało się z nim fantastycznie. Jeszcze zanim je upiekłam - spisałam składniki, aby nic mi nie umknęło. Ciasto włożyłam na pierwsze wyastanie do lodówki, rano ponownie zagniotłam i zaczęłam formowanie. Posmarowane specjalną pomadą zyskują chrupiącą skórkę. Po za tym, mam wrażenie, że ta "otoczka" sprawia, że bułki zbytnio nie wysychają podczas pieczenia, przez co są lekko wilgotne w środku i na długo zachowują świeżość. 
Są przepyszne. 
Moja mama powiedziała, że gdyby nie piękny zapach jaki unosił się w domu od samego rana, zapytałaby "gdzie kupiłam tak dobre bułki".  
Polecam!



Składniki na 10 bułek:
  • 3 i 1/4 szklanki mąki pszennej (czyli 520 g mąki)
  • 14 g drożdży świeżych
  • 1 niepełna szklanka ciepłej wody (220 ml wody)
  • 1/2 szklanki mleka (125 ml mleka)
  • 1 łyżka cukru
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 1 jajko
  • 1/4 szklanki oleju (55 ml)
Składniki na Pomadę do Posmarowania Bułek:
  • 100 ml wody
  • 1 łyżka mąki pszennej
Drożdże pokruszyć do miseczki, dodać cukier, 1 łyżkę mąki i ciepłe mleko.
Wymieszać do połączenia, przykryć talerzykiem i odstawić na 10 min.
Mąkę przesiać do dużej miski, dodać jajko, sól, ciepłą wodę (można partiami, w trakcie zagniatania) oraz rozczyn z drożdży. Zagnieść ciasto ręcznie lub mikserem z końcówkami do drożdżowych wypieków. Gdy skłądniki się połączą dodawać powoli olej. Wyrabiać ciasto około 10 min., aż stanie się elastyczne, śnieżnobiałe, lśniące i przestanie kleić się do rąk. Wierzch ciasta można posmarować odrobiną oleju. Naczynie przykryć dużym talerzem i odstawić na 1,5 godziny do wyrośnięcia. Ciasto można także przygotować wieczorem i natychmiast po wyrobieniu, posmarowaniu olejem i przykryciu naczynia - wstawić do lodówki na całą noc (około 8-9 godzin). 
Po tym czasie, kiedy ciasto wyrosło i podwoiło objętość - należy je ponownie zagnieść i podzielić na 10 równych części. Z każdego uformować bułeczkę. Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, w niewielkich odstępach. Odstawić na 20-25 min. do podrośnięcia (w przypadku bułek przygotowywanych wieczorem - drugie wyrastanie może potrwać około 45 min).

Tuż przed wstawieniem bułek do piekarnika można naciąć lekko ich wierzch, np. na ukos. Ja nie przywiązuję do tego większej uwagi, nacinam w różny sposób, bułeczki wtedy mają ciekawsze kształty. W rondelku zmieszać wodę i mąkę. Podgrzewać, aż masa lekko zgęstnieje.
Ciepłą mieszanką posmarować bułki i wyłożyć blaszkę do nagrzanego piekarnika.
Piec około 25-30 min. w temperaturze 210*, najpierw na funkcji gorące powietrze, a po około 5 min. tradycyjnie na funkcji górna-dolna grzałka.

Wyjąć zarumienione, wypieczone bułki i pozostawić do przestudzenia na kratce (jak zawsze polecam spróbować chociaż jednej ciepłej z masłem dobrej jakości!).
Bułeczki można także mrozić - po upieczeniu i wystudzeniu - szczelnie owijamy folią spożywczą lub pakujemy do foliowego woreczka do żywności. Kiedy mamy na nie ochotę, wystarczy tylko wyjąć i pozostawić w temperaturze pokojowej na mniej więcej 4-5 godzin. Smakuję tak samo świeżo jak te zaraz po upieczeniu.


Spróbujcie również:


http://natomamochote.blogspot.com/2018/04/maslany-chlebek-z-czosnkiem-cebulka-i.html#more
http://natomamochote.blogspot.com/2018/04/odrywany-chlebek-z-pieczarkami-serem-i.html
http://natomamochote.blogspot.com/2018/07/chleb-pszenno-owsiany-z-bardzo.html

http://natomamochote.blogspot.com/2017/05/chleb-pszenno-owsiany.html
http://natomamochote.blogspot.com/2016/05/chleb-pszenny-najlepszy.html
http://natomamochote.blogspot.com/2016/05/zulik.html
http://natomamochote.blogspot.com/2017/01/pita-bueczki-ze-wschodu.html
http://natomamochote.blogspot.com/2018/08/buki-pszenne-z-sezamem.html
http://natomamochote.blogspot.com/2016/05/buki-nocne.html
https://natomamochote.blogspot.com/2018/03/chleb-pszenno-orkiszowy-na-maslance.html
http://natomamochote.blogspot.com/2017/10/chleb-orkiszowy-z-patkami-owsianymi-i.html


 Domowe Hot Dogi - Najlepsze

http://natomamochote.blogspot.com/2018/06/domowe-hot-dogi-najlepsze.html








48 komentarzy:

  1. Cudowny przepis, żeby móc uraczyć się świeżutkimi bułeczkami na sobotnie późne śniadanie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy opcja w piekarniku gorące powietrze to jest to
    Samo co termoobieg?

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekłam wczoraj a dziś powtórka. Ciasto czeka w lodowce na poranne pieczenie. Bułki mają chrupiąca skórkę, są bardzo puszyste i tak samo smaczne na drugi dzień. Piekłam też tydzień temu i po 2 dniach nadal były mięciutkie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne bułki ! Piekłam na wielkanocne śniadanie. Rodzina ktora do nas przyjechala pytala skąd, gdzie i kiedy kupiłam tak dobre pieczywo. A tu proszę :) podałam link do bloga, obiecywali że będą robić

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziś upiekłam, takich bułek szukałam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, ile dokładnie gram mąki?

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie żałuję że upiekłam. Bardzo puszyste, mięciutkie i z wierzchu skórka chrupkie, aż miło. Dziękuję za wspaniały przepis. Na pewno wypróbuję jeszcze nie jeden z Pani bloga

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój ulubiony przepis na najlepsze bułki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli można zapytać, to na jakiej blaszce mieści się 10 bułek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Normalna blaszka do dużego piekarnika :) Nigdy jej nie mierzyłam :D

      Usuń
  10. Niestety, ale u mnie po nocy w lodówce ciasto nie wyrosło nic a nic. Wyszły pity z kluchą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Źle Pani wyrobiła ciasto, albo drożdże nie były świeże. Nigdy mi się nie zdarzyło, że ciasto z dodatkiem drożdży nie wyrosło.

      Usuń
    2. Może woda czy mleko były za ciepłe i zabiły drożdże.

      Usuń
  11. Jakiego typu mąki najlepiej użyć? :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Najlepsze bułki jakie piekłam 😊

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie powinno bardzo kleić się do rąk. Można wtedy lekko podsypać mąką podczas formowania kulek. Niepełna szklanka - około 3/4 szklanki.. 200 ml. Jeśli się klei bardzo - więcej mąki, ale też nie za dużo bo będą twarde :) Proporcje są dobre, nie jest zbyt dużo płynów w stosunku do mąki. Powinno być ok. Ostatnio robiłam te bułki kilka razy i nie miałam tego problemu. Proszę dać znać jak wyszło, w razie czego chętnie doradzę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A i może zbyt krótko Pan/Pani wyrabia ciasto - to też może być przyczyną. Dobrze i długo wyrobione ciasto nie jest klejące.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo proszę o radę - czy w tym przepisie mogę użyć suchych drożdży zamiast świeżych? Jeśli tak, to ile?

    OdpowiedzUsuń
  16. Tak. Drożdży świeżych dajemy dwa razy tyle co suchych, czyli w tym przypadku dodając 14 g drożdży świeżych dodamy 7 g suchych. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy zostawianie ciasta na noc w lodowce jest konieczne. Chciałabym upiec bułeczki już dziś. Jaki byłby czas wyrastania ciasta i czy miałoby to wpływ na jakość bułeczek?

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie miałoby to wpływu, można upiec tego samego dnia. Ciasto odstawiamy na pierwsze wyrastanie na 1,5 godz. Później wyrabiamy, formujemy bułki i odstawiamy na drugie wyrastanie - 25 min, aż podrosną. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. za dużo mokrych składników na taką ilość mąki, tutaj max 200ml powinno być, bo ciasto jest strasznie kleiste, choć wyrabiałam ponad 15 minut i już tak pod górkę było do końca z tymi bułkami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgodzę się z tym, piekę te bułeczki bardzo często i nie miałam nigdy problemów z ciastem. Może za krótko je Pani wyrabia?

      Usuń
  20. Czy mogę użyć maki orkiszowe typ 2000??

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam,
    Zgodze sie z poprzednikami ktorzy mieli problemy. Strasznie sie klei. Mimo wszystko chcialabym upiec te bulki jak nalezy a odmierzanie "na szlanki" jest dla mnie bardzo nieprecyzyjne. Czy mozna poprosic o wyliczenie skladnikow w gramach? Plyny tez w gramach, jesli mozna. Nie trafilam jeszcze na dobry przepis na bulki,moze ten bedzie ok. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaktualizowałam przepis podając wyliczenia w g i ml :) Pozdrawiam

      Usuń
    2. Dziekuje za blyskawiczna odpowied. Zaraz zaczynam formowanie buleczek. Dam znac jak wyszlo

      Usuń
    3. Dziekuje za blyskawiczna odpowied. Zaraz zaczynam formowanie buleczek. Dam znac jak wyszlo. A i jeszcze: wstawiamy bulki do rozgrzanego piekarnika?

      Usuń
  22. Bulki wyszly fajne. Mysle ze przy tym przepisie pozostane ;) jedna rzecz mnie jednak "martwi" - Twoje bulki sa takie fajne, okragle, wysokie, a moje tak sie rozlewaja jak rosna, sa bardziej plaskie. Co na to poradzic? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Formuje wysokie bułki, smaruje mieszanką, a później wkładam do piekarnika z termoobiegiem - 210* - tak, aby temperatura była uderzeniowa - ciasto z zewnątrz powinno się pozamykać. Później piekę na funkcji góra-dół :) Cieszę się, że bułeczki Pani wyszły i jest Pani zadowolona :)

      Usuń
  23. To jest poprostu obłęd! Uzaleznilam się, jeszcze posypuje ziarka po wierzchu, idealne 😍

    OdpowiedzUsuń
  24. Rewelacyjny przepis! Szukałam przepisu na buleczki z chrupiącą skórką i to jest ten pierwszy i najlepszy. Myk z pomadą jest genialny. Będę zaglądać częściej. ☺

    OdpowiedzUsuń
  25. Rewelacyjny przepis. Szukałam takiego, w którym bułeczki mają faktycznie chrupiącą skórkę i nareszcie znalazłam! Myk z pomadą jest genialny. Posypałam część sezamem, część czarnuszką i nic się nie osypało.
    Będę wracała na ten blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę!!! Cudownie, że bułeczki przypadły Pani do gustu ! :)

      Usuń
  26. Rewelacyjny przepis,zrobiłam już trzy razy i za każdym razem się udają.Wypróbowałam w ostatnim czasie trzy inne przepisy i dzieci zdecydowały, że Pani przepis jest najlepszy,więc przy nim pozostanę. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Bułeczki są proste w wykonaniu i bardzo smaczne, dzięki pomadzie skórka chrupiąca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ta skórka wychodzi super :) Dziękuję za komentarz :) Pozdrawiam!!!

      Usuń
  28. Mi tez ciasto bardzo się klei, dosypałam mąki. Teraz wyrasta. Jaki typ mąki pani używa? Moze tu jest problem, że każdy używa innej. U mnie 405.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś robiłam z 405 (pewnie Mąka Basia? ;), teraz najczęściej 450 - Szymanowska ;)

      Usuń
  29. Bułki wyszły przepyszne, chrupiące i nadają się zarówno na słodko jak i na słono. Rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wiadomość, ogromnie się cieszę, że smakowały i to nawet przygotowane nie tylko w wersji "na słono", a i - na słodko :)

      Usuń
  30. Moje ciasto też wyszło bardzo klejące, ale jakoś dałam radę i bułki wyszły super. Robiłam z mąki 650 i na suchych drożdżach.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciasto mocno kleiło się do rąk. Wszystko odmierzone co do g/ml. Musiałem dodać ok. 150-200 g mąki żeby dało się wyrobić. Mąka typ 450, wyrabiane przez 20 minut robotem. Wyrosło pięknie ale nie dało się go zagnieść bo lepiło się do wszystkiego. Po dodaniu mąki było ok.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bułeczki wyszły bardzo smaczne ale mimo nacięcia nie popękały. Nie wiem czy ta pomada nie była za rzadka a jakiej gęstości ona powinna być? I zdaje sie, że samo ciasto wyszło mi troche za luźne. Małgorzata

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)