Menu górne

Makaron Domowy


Taki makaron pamięta moja mama z dzieciństwa, a ja pamiętam go dzięki niej z mojego. Najpierw robił go mój dziadek. Nie wyobrażał sobie, że można byłoby kupić go tak po prostu w sklepie. Zawsze w niedzielę zasiadał przy stolnicy i siekał placki ciasta na małe kluseczki. Kiedy przyjeżdżaliśmy na niedzielny obiad czekała już gotowa, cała przeogromna miska makaronu, a ja jako dziecko podjadałam same kluseczki maczając je w cukrze. W sumie to nadal tak robię :) Później robiła go moja mama, a teraz - robimy go razem. 
Prawda jest taka, że rosół czy grzybowa z takimi kluseczkami smakuje całkiem inaczej niż z tymi z szeleszczącej paczki, cienkimi jak wykałaczki, wysuszonymi...to nie to samo, ale sprawdzić musicie sami.






Składniki na makaron:
  • 3 szklanki mąki
  • 2 jajka
  • 1 szklanka ciepłej wody
  • duża szczypta soli 
  • dla koloru: szczypta kurkumy / łyżeczka soku z buraków / marchewki / szpinaku (nie koniecznie)
  1. Wszystkie składniki dobrze wyrobić. Ciasto powinno być stabilne, elastyczne, odchodzić od rąk - jeśli za bardzo się lepi, dosypać mąki, jeśli jest zbyt gęste - dolać odrobinę wody.
  2. Ciasto podzielić na trzy części - każdą kulkę rozwałkować na grubość około1 mm, mocno podsypując mąką. Odstawić do lekkiego przesuszenia na około 20 min. 
  3.  Po tym czasie pierwszy placek ciasta pociąć na paski o szerokości 4-5 cm. Paski posypać mąką i nałożyć na siebie. Pociąć według uznania na makaron - szerszy lub węższy. 
  4. Makaron rozkładać na obsypanym mąką blacie. 
  5. Identycznie postąpić z dwiema pozostałymi kulkami ciasta. 
  6. Zagotować cały duży garnek wody (osolić 1 łyżką). Przed przełożeniem do gotującej się wody, kilka razy podrzucić makaron, "przepuścić między rękami", aby spadł nadmiar mąki. .Gotować około 5 min. Odcedzić, przelać kilkukrotnie zimną wodą.
Idealnie pasują do rosołu, grzybowej, pomidorowej, a nawet z mlekiem i cukrem :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz