Menu górne

Świąteczna Strucla z Makiem


Odkąd pamiętam na Boże Narodzenie w naszym domu zawsze była Makowa Strucla. Przez wiele lat przyglądałam się jak robi ją moja mama. Ręcznie wyrabiała ciasto, wałkowała na cienki placek, nakładała masę makową, starannie zwijała i delikatnie, ostrożnie - niczym niemowlę - przenosiła zawiniątko na dużą blachę. 
Moja mama uważa, że im delikatniej i dłużej dotyka się Ciasto Drożdżowe, im więcej serca się w nie wkłada, tym bardziej odwdzięcza się ono smakiem. Jak zwykle mama ma rację :) Piekła zawsze przytulone do siebie trzy duże strucle, które błyskawicznie znikały przez święta. Od kilku lat przygotowuje je wspólnie z mamą, z tą różnicą, że korzystamy z mojego przepisu na Ciasto Drożdżowe - jest bezkonkurencyjne :), ale i zaczęłyśmy same robić Masę Makową. Przyznam, że odkąd przeczytałam skład, niektórych bardzo popularnych makowych mieszanek, w których składzie Mak to jedynie śladowa ilość, a sporą część wypełnia mąka - Masę przygotowuje sama i jest to czysta, świąteczna przyjemność. Domowa Masa Makowa jest pyszna, esencjonalna, pachnąca amaretto - marcepanem i rumem, co więcej - nie kruszy się, jest wilgotna i doskonale wtula się w lekkie i puszyste, obłędne Ciasto Drożdżowe.  
Ten wypiek jednoznacznie kojarzy mi się z moją mamą i Świętami Bożego Narodzenia. 


 Składniki na Ciasto Drożdżowe:
  • 6,5 szklanki mąki pszennej
  • 80 g świeżych drożdży
  • 1,5 szklanki mleka
  • 3 całe jajka
  • 2 żółtka (białka można wykorzystać do Masy Makowej)
  •  3/4 szklanki cukru
  • 2 opakowania cukru waniliowego
  • szczypta soli
  • 3/4 szklanki oleju
Zrobić rozczyn. Świeże drożdże pokruszyć do większej miski, wsypać 2 łyżki cukru, 2 łyżki przesianej mąki, wlać  1 szklankę ciepłego mleka (nie gorącego, "zabijemy" drożdże) - wymieszać łyżką do połączenia, przykryć talerzem i odstawić na 15-20 min. do wyrośnięcia.
W tym czasie przesiać pozostałą mąkę do dużej miski (pamiętaj - ciasto podwoi objętość). Z 3 jajek i 2 żółtek, reszty cukrów ubić gęsty i puszysty kogel-mogel. Do przesianej mąki dodać podrośnięte drożdże, ubite jajka z cukrami, pozostałe ciepłe mleko i szczyptę soli - rozpocząć wyrabianie, ręcznie lub mikserem z odpowiednimi końcówkami przeznaczonymi do tego typu ciast. Po około 5 minutach, kiedy składniki się połączą, kontynuując pracę dodawać powoli strużką oleju. Po wykorzystaniu całego tłuszczu wyrabiać ciasto jeszcze około 8 minut. Powinno być pulchne, elastyczne, sprężyste, napowietrzone, gładkie. 
Przykryć dużą miskę czystą ściereczką lub talerzem i odstawić do podwojenia objętości (najlepiej w ciepłe miejsce). 
Dużą prostokątną formę wyłożyć papierem do pieczenia. Można przykleić go za pomocą rozsmarowanej odrobiny masła - gdyby się zsuwał.
Po około 1 godz., kiedy ciasto wyrośnie - krótko, ale dobrze zagnieść, pozbawić je powietrza. Podzielić ciasto na 2 równe części. Po kolej, każdą z nich rozwałkować na cienki placek leciutko podsypując mąką. Równomiernie rozsmarować połowę Masy Makowej omijając górny, dolny i prawy brzeg placka - pozostawić około 1-2 cm nieposmarowane. Zawinąć do środka nieposmarowany górny i dolny brzeg, po czym zwijać struclę wzdłuż zaczynając od lewego brzegu. Ostrożnie, ale energicznie przełożyć struclę do brytfanki - zlepionymi brzegami do dołu. Wykonać drugą struclę wykorzystując pozostałą Masę Makową i Ciasto. Ułożyć w brytfance obok pierwszej strucli. Przytulone do siebie Ciasto pozostawić na 30 min. do lekkiego wyrośnięcia. Następnie posmarować ciepłym mlekiem każde z zawiniątek. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175* i piec około 55 min. Wyjąć i okryć lnianą wilgotną ściereczką. Wystudzone posmarować białym lukrem.

Składniki na Masę Makową (wystarczy na 2 duże strucle):
Mak Mielony zalać wrzącą wodą tylko do przykrycia. Pozostawić do wystudzenia. Odcisnąć (ja nie odciskam, jeśli nie widać wody - wolę jak masa jest bardzo wilgotna, a dzięki niej i ciasto). Do wystudzonego maku dodać amaretto, rum, bakalie moczone w rumie i  miód. Wymieszać. Mas powinna być smaczna, słodka, ale umiarkowanie - pamiętajmy, że 1/2 szklanki cukru dodamy do białek. Białka ubić na sztywną pianę, powoli, łyżka po łyżce dodawać cukier. Miksować około 7-10 min, aż cukier całkowicie się rozpuści, a masa stanie się gęsta i lśniąca. Dodać proszek budyniowy i miksować jeszcze około 1 min. Do białek przełożyć masę makową i delikatnie wymieszać. Natychmiast wykładać na rozwałkowane ciasto drożdżowe.

 Składniki na Biały Lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 2 łyżki wrzącej wody
Składniki połączyć. W razie potrzeby dodać więcej cukru pudru lub odrobinkę wody. Posmarować wystudzone ciasto białym lukrem i odstawić na 30 min do zastygnięcia.

5 komentarzy:

  1. Najlepszy makowiec jaki jadłam. Masa makowa to cudo! Smak jakiego nigdy nie próbowałam a maku się już trochę w życiu najadłam. Bezbłędne połączenie i poprawienie. Ciasto delikatne, mieciuchne i wilgotne od maku. Pyszne na prawdę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Strucla z makiem pyszniutka. Wszystkim bardzo smakowała. Zazwyczaj makowce są suche, ciasto jakby chlebowe... tutaj jest inaczej. Ciasto mięciutkie i puszyste, masa najlepsza jaką jadłam, wilgotna, słodka i naturalna. Całe ciasto jest cudne, ale zawsze najbardziej mi smakuje lukrowane ciasto z wierzchu z makiem. Ambrozja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Spektakularny ! Nie mogłam uwierzyć że tak udane ciasto mi się upiekło. Przepis spisałam i schowałam żeby nigdzie nie uciekł. Najbliższa powtórka na Wielkanoc o ile wytrwamy w oczekiwaniu.

    Ps. Masa makowa jest genialna, nigdy tak dobrej nie próbowałam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ile to jest mąki na gramy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szklanka ma około 150-160 g mąki pszennej :) Będzie niecały kilogram

      Usuń

Bardzo dziękuję za komentarz :)